Kysy itseltäsi - Miksi minun kannattaa opetella markkinoimaan?

Oletko koskaan kysynyt itseltäsi, miksi olet ostanut tietyn tuotteen tai palvelun?

Hyvin harva meistä pysähtyy pohtimaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä tarkemmin. Eli markkinoinnin rakentamaa polkua tietoisuudesta kohti ostotapahtumaa.

Tämä on todella tärkeä harjoitus jokaiselle yrittäjälle.

Kysy itseltäsi - Miksi?

Jos aloitan kertomalla sinulle markkinoinnista terminä, hyvin todennäköisesti tiedät jo mitä on luvassa.

“Kyllähän minä olen telkkarista niitä mainoksia nähnyt ja bussipysäkeillä isoja julisteitakin vilisee uusista tuotteista.. Ei mulla oo budjettia eikä kumppania semmoseen tekemiseen. Puskaradiolla mie oon leipäni tienannut..”

Hyvin harva meistä vielä ymmärtää ison budjetin tuotemarkkinoinnin lisäksi sisältömarkkinointia, koska sen avulla tehtyjä menestystarinoita nähdään vielä niin vähän Suomessa.

Käyn termit tarkemmin läpi, jotta ymmärretään kokonaiskuva:

  • Tuotemarkkinointi perustuu pitkälle suunniteltuihin kampanjoihin ja maksettuun mainontaan

    • Maksat X-määrän euroja saadaksesi silmäpareja mainoksellesi, jonka avulla ostetaan tuote tahi palvelu

    • Seuraat konversiota, moniko silmäpari klikkaa mainostasi ja päätyy varaamaan ajan kanssasi tai ostamaan suoraan tuotteen

  • Sisältömarkkinointi perustuu pitkäjänteiseen, kohderyhmän opettamiseen ja vastaamaan kysymykseen: “Miksi?”

    • Sisällön tarkoituksena ei ole myydä päivästä 1 alkaen, vaan opetat kohderyhmälle sisältösi avulla asioita tuotteesi tai palvelu ympäriltä, kuten:

      • Miten päädyit harjoittamaan kyseistä ammattia?

      • Minkälaisen lopputuloksen he voivat avullasi saavuttaa?

      • Miten heidän elämä muuttuu avullasi?

      • Mistä aiheista olet yleisesti kiinnostunut (voiko kohderyhmä kokea samaistuttavia tunteita kanssasi, joka tukee ostopäätöksen tekoa)?

Nämä kaksi tapaa sekotetaan monesti keskenään, eikä monet yritykset vieläkään ymmärrä sisältömarkkinoinnin (sosiaalisen median) tärkeyttä, erityisesti monimutkaisemmassa palvelubisneksessä.

Miksi minun pitäisi oppia markkinoimaan?

Kun yrittäjä lähtee pohtimaan myytävää palvelua tai tuotetta, ajatellaan lähes poikkeuksetta, että minulla ei ole markkinointiin aikaa eikä osaamista. Haluan ulkoistaa sen heti.

Tämä on minusta väärä tapa.

  • Kuka muu olisi parempi kuin sinä itse kertomaan visiostasi, miten ja MIKSI teit kyseisen palvelun tai tuotteen ratkaisemaan kohderyhmän kivuliasta ongelmaa?

Varsinkin alkutaipaleella, jotta sinulla on varaa mainontaan, sinun on pakko opetella itse markkinoimaan.

Markkinoinnilla tarkoitan alkuvaiheen kontaktointia, oli kyseessä puhelu, tapaaminen, sähköposti, sosiaalisen median julkaisu tai videon kuvaaminen.

Markkinoinnin tehtävänä on opettaa ihmistä tuntemaan sinut ja tarjontasi paremmin.

  • Markkinointi voi tapahtua vaikka yhteisenä hetkenä luokkahuoneessa, messuilla, ihan sama missä.

  • Se voi tapahtua fyysesti tai digitaalisesti verkossa.

  • Jaat ajatuksiasi sekä tuotteesi/palvelusi hyötyjä muiden tietoisuuteen.

  • Opetat kohderyhmälle, MIKSI sinuun kannattaa investoida muiden sijaan.

Miksi markkinointi pelottaa?

Markkinointia pelätään monesta syystä. Yksi isoimpia on kuitenkin pelko, mitä muut ajattelee minusta.

Tehdään harjoitus.

  • Yrittäjä Maija haluaisi alkaa mainostamaan enemmän omaa palveluaan Business Coachina. Hän on käynyt Coaching-tutkinnon, auttanut muutamia tuttuja ja saanut puskaradion avulla asiakkaitakin. Koska hän pitää alasta ja haluaa itsekkin kehittyä Coachina, hän haluaisi panostaa markkinointiin. Maijaa kuitenkin pelottaa julkaista mitään sosiaaliseen mediaan tai soittaa tuntemattomille ihmisille.

  • Yrittäjä Saara on kyllästynyt elämään pelkojensa kanssa. Hän aloitti 3 kuukautta sitten julkaisemaan joka viikko sisältöä sosiaaliseen mediaan, jossa tiesi, että hänen kohderyhmänsä viettää aikaa. Alkukankeuden jälkeen, jokainen postaus paransi hänen itsetuntoaan ja pelko hälveni pikkuhiljaa. Saara tajusi, että hän ei ole myymässä pelkkää palvelua, vaan taustalla olevaa ideologiaa. MIKSI juuri hän voisi parhaiten auttaa ihanneasiakastaan? Kolmen kuukauden jälkeen, hän alkoi saada seuraajia ja muutama kiinnostui jopa varaamaan hänen kanssaan ajan (myyntitapaaminen).

Tuotemarkkinoinnissa (maksetulla mainonnalla) ihmisten on helppo piiloutua. Heidän ei tarvitse useinkaan itse olla esillä. Sinulla on jokin tuote/palvelu, ostat rahalla silmäpareja mainoksellesi ja toivot, että se konvertoi tarpeeksi kauppaa, että jäisit voitolle.

Ongelmana tässä on kuitenkin, ettei maksettu mainonta lähes koskaan sovellu aloittelijoille.

  • Tarvit alkuun tarpeeksi kassavirtaa saadaksesi rahaa maksettuun mainontaan (hyvä nyrkkisääntö +20k/kk)

  • Maksettu mainonta suunnataan yleensä täysin kylmään yleisöön (tuntemattomia ihmisiä)

  • Maksettu mainontakin vaatii jatkuvaa iterointia ja osaamisen kehittämistä.

    • Mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi tänään.

Yhteenvetona sanoisin, että maksettu mainonta on edistyneempi strategia. Kasvata ensin bisnes kohtuulliselle tasolle, kunnes alat hankkimaan ymmärrystä maksetusta mainonnasta.

Mitä sitten voin tehdä pienyrittäjänä?

Koska sisältömarkkinointia voi tehdä kuka vaan, tulotasosta riippumatta, se on lähes ainoa keino kasvaa pienyrittäjästä seuraavalle tasolle. Tai jos haluat ylipäätään pitää liiketoimintasi elossa, sinun on pakko opetella viemään ilosanomasi ihmisten silmien eteen, tavalla tai toisella.

Mistä liikkeelle sisältömarkkinoinnin suhteen?

  • Mieti mitä muutosta (miksi) olet myymässä?

  • Mieti aiheita, jotka inspiroivat sinua tekemään työtäsi

  • Kerro niistä julkisesti = markkinoi itseäsi (vaikka pelottaisi..)

  • Kerää listaa potentiaalisista asiakkaista, joihin voit olla yhteydessä ja tarjota heille ilmaista näytettä työsi hedelmistä taikka ilmaistuotetta arvioitavaksi (palautetta varten)

Toisin kuin monet ajattelee, yritysmarkkinoinnin ei tarvitse olla kuivaa korporaatio 💩, voit oikeasti kertoa avoimesti sinusta, arvoistasi, ajatuksistasi ja muutoksesi tuomista hyödyistä maailmalle tavoilla, jotka sinua itseäsi miellyttää.

Liian moni meistä pelkää, mitä muut ajattelee.

Joten.. Opettele ilmaisemaan itseäsi verkossa.

Se on paras investointi, jonka voit tehdä.

Nyt ja tulevaisuudessa.

Valitsemallasi keinolla (teksti, kuvat, videot) ei ole merkitystä, kunhan vain aloitat.

Tomi

Autan yrityksiä menestymään digitaalisessa liiketoiminnassa.

Verkostoidu kanssani LinkedInissä!

Katso opetusvideoitani YouTubesta.

https://tomi365.fi
Edellinen
Edellinen

Yksinkertaisen kolmivaiheisen myyntifunnelin luominen

Seuraava
Seuraava

Syksyllä Myynti Kuumenee